Další vzdělávání pedagogických pracovníků
Formální rámec vzdělávání pedagogů v oblasti stavební kultury
V projektu Výzkum vhodných nástrojů ke zvyšování stavební kultury (Projekt) je systémově řešeno dvěma způsoby:
- Návrhem povinně volitelného předmětu Stavební kultura pro obecné pedagogické studijní programy (obvykle pro I. stupeň ZŠ a MŠ) a to formou podkladů pro akreditaci tohoto předmětu v rámci VŠ vzdělávání budoucích učitelů.
Obsahový rámec tohoto výstupu směřuje především k holistickému pojetí problematiky a její integrace do odborné přípravy v rámci akreditovaných aprobací na vysokých školách, které zajišťují vzdělávání učitelů pro I. — III. stupeň. - Návrhem programu Celoživotního vzdělávání pedagogů prostřednictvím akreditovaných kurzů v rámci tzv. dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP).
Návrh tohoto výstupu je limitován formálním rámcem akreditace kurzu MŠMT v rámci systému DVPP[1] a je rozdělen pro učitele různých stupňů a typů škol.
[1] Studium k prohlubování odborné kvalifikace v souladu se zněním § 10 Vyhlášky MŠMT ČR č. 317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků ve znění pozdějších předpisů
Cílové skupiny pro CŽV pedagogů
Oba směry celoživotního vzdělávání byly konzultovány na workshopech v rámci Projektu a také v rámci metodické spolupráce bývalou s Katedrou inženýrské pedagogiky (dnes oddělením pedagogických a psychologických studií) Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT a to především v oblasti žádané[1] technické výchovy, formální přípravy obsahu vzdělávání a metodiky výuky budoucích pedagogů.
Z výše uvedeného vyplynulo, že část problematiky stavební kultury je možné zajistit i odborníky s nepedagogickým vzděláním doplněným pedagogickým studiem a také, že pro část odborníků (mj. architekti) je pedagogická práce zajímavá.
Ukazuje se, že pro projekt relevantní obsah lze implementovat do několika vzdělávacích oblastí RVP (reálně pak do ŠVP), které zajišťuje poměrně široká škála kvalifikací/aprobací, ale že je žádoucí, aby byly cíleny i aprobace jiné a také, že rychlejší rozšíření, spíše reálné než formalizované, kvalifikace pedagogů je možné spíše v rámci celoživotního vzdělávaní a to i za přispění fondů EU (viz dotační audit). Na seminářích k projektu byly domluveny pilotní přednášky členů řešitelského týmu ve školním roce 2016/17, které byly také realizovány.
[1] Resortem MPO