Environmentální výchova
Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka (návrh doplnění)
- rozvíjí porozumění pro vztah člověka k prostředí, které vytváří
- chápe význam veřejného prostoru a veřejných prostranství v sídlech, rozumí souvislostem mezi soukromým a veřejným prostorem
- ukazuje modelové příklady žádoucího i nežádoucího jednání z pohledu tvorby i ochrany kulturního dědictví
- seznamuje s principy ekonomické, environmentální a sociální udržitelnosti společnosti
- učí komunikovat o problémech plánování a řízení sídel, vyjadřovat, racionálně obhajovat a zdůvodňovat své názory a stanoviska
V oblasti postojů a hodnot průřezové téma (doplněno): - přispívá k vnímání různých úrovní kvality života v závislosti na fyzickém prostoru
- přispívá k utváření zdravého životního stylu a k vnímání estetických hodnot přírodního prostředí i prostředí vytvářeného člověkem
- vede k vnímavému a citlivému přístupu k přírodě a k tvorbě a ochraně přírodního a kulturního dědictví
Úprava obsahu:
- Lidské aktivity a problémy životního prostředí (upraveno) – zemědělství a životní prostředí, ekologické zemědělství; doprava a životní prostředí (význam a vývoj, energetické zdroje dopravy a její vlivy na prostředí, druhy dopravy a ekologická zátěž, doprava a globalizace), prostupnost měst pro pěší, veřejnou a individuální dopravu; průmysl a životní prostředí (průmyslová revoluce a demografický vývoj, vlivy průmyslu na prostředí, zpracovávané materiály a jejich působení, vliv právních a ekonomických nástrojů na vztahy průmyslu k ochraně životního prostředí, průmysl a udržitelný rozvoj společnosti); odpady a hospodaření s odpady (odpady a příroda, principy a způsoby hospodaření s odpady, druhotné suroviny); ochrana přírody a kulturních památek (význam ochrany přírody a kulturních památek; právní řešení u nás, v EU a ve světě, příklady z okolí, zásada předběžné opatrnosti; ochrana přírody při masových sportovních akcích – zásady MOV); změny v krajině (krajina dříve a dnes, vliv lidských aktivit, jejich reflexe a perspektivy), krajinný ráz a architektura; dlouhodobé programy zaměřené k růstu ekologického vědomí veřejnosti (Státní program EVVO, Agenda 21 EU) a akce (Den životního prostředí OSN, Den Země apod.); chytrá města, udržitelný rozvoj měst.
- Vztah člověka k prostředí – naše obec (přírodní zdroje, jejich původ, způsoby využívání a řešení odpadového hospodářství, příroda a kultura obce a její ochrana, zajišťování ochrany životního prostředí v obci – instituce, nevládní organizace, lidé); náš životní styl (spotřeba věcí, energie, odpady, způsoby jednání a vlivy na prostředí); aktuální (lokální) ekologický problém (příklad problému, jeho příčina, důsledky, souvislosti, možnosti a způsoby řešení, hodnocení, vlastní názor, jeho zdůvodňování a prezentace); prostředí a zdraví (rozmanitost vlivů prostředí na zdraví, jejich komplexní a synergické působení, možnosti a způsoby ochrany zdraví); nerovnoměrnost života na Zemi (rozdílné podmínky prostředí a rozdílný společenský vývoj na Zemi, příčiny a důsledky globalizace a principy udržitelnosti rozvoje, příklady jejich uplatňování ve světě, u nás); fungování města a krajiny, veřejný prostor a veřejná prostranství.