Člověk a jeho svět
Rozšíření závazného obsahu učiva vzdělávací oblasti
Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět je koncipována pouze pro 1. stupeň základního vzdělávání. Tato komplexní oblast, navazující na dovednosti a prvotní zkušenosti získané v rodině a v předškolním vzdělávání, vymezuje vzdělávací obsah týkající se člověka, rodiny, společnosti, vlasti, přírody, kultury, techniky, zdraví, bezpečí a dalších témat. Uplatňuje pohled do historie i současnosti a směřuje k dovednostem pro praktický život. Svým široce pojatým syntetickým (integrovaným) obsahem spoluutváří povinné základní vzdělávání na 1. stupni. Toto pojetí umožňuje snazší implementaci témat stavební kultury, ze své podstaty interdisciplinárních a vyžadujících komplexní vnímání ze strany žáků i holistický přístup k výuce ze strany pedagogů.
Žáci si utváří prvotní ucelený obraz světa, reflektují interakce mezi fyzickým prostorem a lidmi, vnímají potřebu ochrany prostředí okolo sebe. Vnímají současnost jako výsledek minulosti a východisko do budoucnosti. Při osvojování poznatků a dovedností ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět se žáci učí vyjadřovat své myšlenky, poznatky a dojmy, reagovat na myšlenky, názory a podněty jiných. Požadované propojení této vzdělávací oblasti s reálným životem a s praktickou zkušeností žáků je v případě témat stavební kultury nezbytné. Problematiku stavební kultury přiměřenou náročnosti, požadavkům a obsahovému kontextu prvního stupně základního vzdělávání navrhujeme zahrnout do těchto tematických okruhů:
- Místo, kde žijeme
- Rozmanitost přírody
Cílové zaměření vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět by mělo být rozšířeno o následující cílové kompetence:
- utváření si ohleduplného vztahu ke kulturnímu dědictví v kontextu míst, ve kterých se pohybuje a schopnost vnímat jeho funkční, společenské a environmentální atributy
Očekávané výstupy vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět doporučujeme rozšířit o vzdělávací obsah v jednotlivých tematických okruzích následovně:
V 1. období:
- ČJS-3–1-04p (nový) v okolí svého bydliště a školy dokáže je schopen rámcově popsat nejvýznamnější či typické stavby a projevy urbanistické struktury, rámcově je typologicky zařadit a určit jejich účel a různým způsobem popsat jejich rozmanitost
V 2. období
- ČJS-5–1-04p (modifikace) uvede pamětihodnosti, klíčové stavby či urbanistické struktury, zvláštnosti a zajímavosti regionu, ve kterém bydlí nebo ve kterém se pohyboval, dokáže je typologicky a časově zařadit, pospat rozmanitost a hledat cesty k určení jejich estetické kvality
- ČJS-5–1-07p (nový) dovede popsat zelenou a další environmentální infrastrukturu, základní projevy fungování města a krajiny ve vztahu k jejich užívání člověkem