DVPP pedagogů I. stupně ZŠ
Další vzdělávání pedagogů prvního stupně základních škol v oblasti stavební kultury využívá Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV), které umožňuje témata stavební kultury zařadit především do vzdělávacích oblastí Člověk a jeho svět a do průřezové vzdělávací oblasti environmentální výchova. Zvýšení kompetencí pedagogů v oblasti stavební kultury v rámci DVPP tento proces usnadní.
Cíl vzdělávacího programu
Obsahové zaměření kurzu je koncipováno v souladu s hlavními cíli, které jsou orientovány na vybrané aktuální okruhy z oblasti stavební kultury s tím, že kurz je součástí širšího projektu Výzkum vhodných nástrojů ke zvyšování stavební kultury, který zahrnuje návrhy vzdělávání v celém vzdělávacím spektru.
Obecné cíle se zaměřují především na motivaci učitelů ZŠ k implementaci témat stavební kultury do ŠVP, resp. průřezově do vybraných vzdělávacích oblastí. Specifické cíle se pak zaměřují na zvýšení znalostí pedagogů z konkrétních oblastí stavební kultury, které nezískaly v předchozím studiu či jiné profesní přípravě.
Absolventi kurzu budou seznámeni se současnými paradigmaty v oblasti architektury, designu, fungování měst z pohledu tvůrců a uživatelů tak, aby tyto znalosti mohli využít při pedagogické práci s dětmi mladšího školního věku.
Měli by získat základní znalosti nutné k interpretaci především architektury a fyzického prostředí, které je projevem stavební kultur
Výuková témata
- Modelování a promítání a reprodukce tvarů, barev, světla, prostoru v kontextu okolního prostředí.
Geometrická a fyzikální podstata těchto jevů a pojmů jako podklad pro prezentaci těchto témat žákům MŠ při pozorování, užívání a popisování okolního prostředí. Využití geometrie umožňující reprodukci či návrh prostředí (projevů stavební kultury) žáky v rámci vzdělávacího procesu. Reprodukce prostředí formou map, plánů. Využívání grafických systémů. - Interpretace architektury a jejích historických, ekonomických, technických, sociálních a environmentálních aspektů.
Metodický a věcný rámec popisu fyzického prostředí – výstavby a sídelních struktur — okolo nás s akcentem na základy odborné terminologie, kontext a některé historické, ekonomické, technické, sociální a environmentální aspekty výstavby pochopitelné žáky I. stupně ZŠ pomocí kompetencí získaných mj. v jiných vzdělávacích oblastech a předmětech. Návod, jak číst sídelní strukturu, jak tyto struktury kategorizovat, jak tuto znalost využít pro orientaci ve městě, rozpoznávat či odhadovat historii území a staveb. Přehled o základních environmentálních aspektech výstavby. - Místo, dům, člověk.
Základní přehled o technologiích a determinantech výstavby, TZB a fungování domu. Seznámení se s metodikami a příklady dobré praxe umožňujícími vysvětlit dětem fungování domu v interakci s přírodou, podstatu různých materiálů použitých při výstavbě a uvažování o procesu návrhu domu. - Typologie architektury
Terminologie umožňující pojmenovávat některé stavební prvky a celky i TZB. Seznámení s historickými kategoriemi (slohy a styly) a přístupy k navrhování (forma/obsah) a typologií obytných, veřejných, hospodářských a infrastrukturních staveb. - Bydlení
Osvojení si psychologických a sociologických, stejně jako ekonomických (s provazbou na finanční gramotnost) a environmentálních (úspory energie) aspektů bydlení, indikátorů kvality života, politik bydlení a institucionálních přístupů k němu a interkulturních rozdílech rezidenční výstavby. - Veřejná prostranství, zelená infrastruktura
Interakce architektura – životní prostředí, zelená infrastruktura a její typologie. Ochrana klimatu, město. Sdílení města a jeho veřejných prostranství jako základní princip užívání sídel. - Doprava ve městě a mezi sídly
Seznámení se s různými přístupy k plánování a regulaci veřejné, individuální, pěší apod. dopravy, pojem externalita, nové dopravní technologie. Prostupnost města, dostupnost. - Úvod do dějin architektury
Přehled architektonických stylů a slohů. Referenční stavby, prvky, detaily, vazby na užité a volné umění a historický kontext. Architektura 19. – 20. století. Architektura 21. století a architektonické tendence. - Informační zdroje, institucionální podpora
Seznámení s dostupnými informačními zdroji k tématu a možnostmi jejich využití, dostupnými akcemi, upozornění na instituce či odborníky vhodné pro spolupráci, odbornými institucemi apod. - Udržitelnost a odolnost sídel
Pojem ekonomické, sociální a environmentální udržitelnosti a odolnosti. Nástroje udržitelnosti.
Kodifikace DVVP ZŠ pro akreditaci MŠMT
- Název vzdělávacího programu:
Stavební kultura pro I. stupeň ZŠ - Forma vzdělávacího programu:
Prezenční studium doplněné e‐learningem (v rámci udržitelnosti projektu prostřednictvím portálu stavebnikultura.cz) - Hodinová dotace:
Realizace vzdělávacího programu proběhne formou seminářů s dotací 16 hodin. - Cílová skupina
Vzdělávací program je určen pro pedagogické pracovníky (I. stupeň ZŠ) - Podrobný přehled témat výuky (obsah)
Obsahem vzdělávacího programu jsou obecné poznatky o stavební kultuře s akcentem na uplatnění těchto poznatků při realizaci RVP PV v kontextu programů EVVO nebo v rámci vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. - Materiální a technické zabezpečení
Zpětný projektor, běžné kancelářské potřeby, počítač. - Předpokládané náklady na realizaci kurzu
4000 Kč/účastníka (bez ubytování a stravy) - Způsob vyhodnocení a zakončení akce
Evaluační dotazníky, evidence účasti, zpracování praktické části (úloh) projektu.
Vydání osvědčení o absolvování.