Umění a kultura
Rozšíření závazného obsahu učiva vzdělávací oblasti
Vzdělávací oblast Umění a kultura umožňuje žákům jiné než pouze racionální poznávání světa a odráží nezastupitelnou součást lidské existence – umění a kulturu; kulturu jako procesy i výsledky duchovní činnosti umožňující chápat kontinuitu proměn historické zkušenosti, v níž dochází k socializaci jedince a jeho projekci do společenské existence, i jako neoddělitelné součásti každodenního života (kultura chování, bydlení, oblékání, cestování, práce); umění jako proces specifického poznání a dorozumívání, v němž vznikají informace o vnějším a vnitřním světě a jeho vzájemné provázanosti, které nelze formulovat a sdělovat jinými než uměleckými prostředky.
Vzdělávání v této oblasti přináší umělecké osvojování světa, tj. osvojování s estetickým účinkem. V procesu uměleckého osvojování světa dochází k rozvíjení specifického cítění, tvořivosti, vnímavosti jedince k uměleckému dílu a jeho prostřednictvím k sobě samému i k okolnímu světu. Součástí tohoto procesu je hledání a nalézání vazeb mezi druhy umění na základě společných témat, schopnosti vcítit se do kulturních potřeb ostatních lidí a jimi vytvořených hodnot a přistupovat k nim s vědomím osobní účasti. V tvořivých činnostech jsou rozvíjeny schopnosti nonverbálního vyjadřování prostřednictvím tónu a zvuku, linie, bodu, tvaru, barvy, gesta, mimiky atp.
V etapě základního vzdělávání je oblast Umění a kultura zastoupena vzdělávacími obory Hudební výchova a Výtvarná výchova. Výtvarná výchova je pak vhodný prostor pro implementaci témat z oblasti stavební kultury do výuky. Na prvním stupni základního vzdělávání se žáci ve výtvarné výchově seznamují prostřednictvím činností s výrazovými prostředky výtvarného umění, učí se s nimi tvořivě pracovat, užívat je jako prostředky pro sebevyjádření. Poznávají zákonitosti tvorby, seznamují se s vybranými uměleckými díly, učí se je vzhledem ke svým zkušenostem chápat a výpovědi sdělované uměleckým dílem rozpoznávat a interpretovat.
V této výuce se však méně, než by odpovídalo významu, učitelé věnují projevům architektury, typografie, designu – tedy oblastem, které stavební kulturu významně ovlivňují, přičemž je jisté, že většina žáků kompetence s těmito disciplínami v budoucnu využije i přesto, že se těmto oborům nebudou věnovat na profesionální úrovni.
S přechodem na druhý stupeň základního vzdělávání se otevírá cesta širšímu nazírání na kulturu a umění. Připomínají se historické souvislosti a společenské kontexty ovlivňující umění a kulturu, včetně té stavební. Nalézání vztahů mezi jednotlivými druhy umění a uplatňování různorodosti výrazových prostředků při hledání variant řešení společně zvolených témat umožňují projekty. Ty otevírají společný prostor pro získání dovedností a poznatků překračujících rámec jednotlivých oborů, a přispívají tak k osobitějšímu a originálnějšímu sebevyjádření i hlubšímu porozumění uměleckému dílu. Právě architektura a design, jako interdisciplinární obory integrující různé polohy lidského poznání se pro takovou projektovou činnost nabízí.
Problematiku stavební kultury navrhujeme v dané vzdělávací oblasti zahrnout do těchto tematických okruhů:
Výtvarná výchova
Cílové zaměření vzdělávací oblasti Umění a kultura by mělo být rozšířeno o následující cílové kompetence:
- chápání architektury, designu a vizuální komunikace, včetně typografie, jako nástroje a součásti lidské kultury a vytváření povědomí o tom, jaký mají vliv na kvalitu života, ale také konkurenceschopnost a udržitelnost chápání pojmu emocionální nadhodnota a schopnost hledat nástroje její kvantifikace
Očekávané výstupy vzdělávacího oboru
Výtvarná výchova
- První období
- VV-3–1-06 (nový) rozeznává a interpretuje podle svých schopností základní typy písma, rozlišuje znak, piktogram, logo(typ), symbol, rozumí procesu vizuální generalizace
- VV-3–1-07 (nový) interpretuje podle svých schopností fyzické prostředí okolo sebe, má povědomí o existenci různých formách zobrazení a promítání
- VV-3–1-08 (nový) rozeznává elementární výtvarné styly včetně jejich projevů v architektuře a designu
- VV-3–1-09 (nový) vnímá možnosti práce s barvou, rozlišuje světlo a barvu (pigment)
- Druhé období
- VV-3–1-06 (nový) rozeznává a interpretuje podle svých schopností základní typy písma a elementární formou je dokáže reprodukovat,
- VV-3–1-07 (nový) dokáže interpretovat formou základních promítacích metod své projektové záměry v oblasti designu, architektury či představy o využití území,
- VV-3–1-08 (nový) vnímá termín kýče a dokáže identifikovat některé jeho projevy,
- VV-3–1-09 (nový) dokáže vytvářet základní prostorové modely z dostupných materiálů
- VV-3–1-10 (nový) dokáže vnímat historii místa z projevů stavební kultury
- VV-3–1-11 (nový) umí formulovat svůj názor na estetickou hodnotu projevů výtvarného i užitého umění
- VV-3–1-12 (nový) umí formulovat vztah mezi formou a obsahem
- VV-3–1-13 (nový) zná elementární pravidla grafické úpravy tiskovin, prezentací či multimediálních výstupů
- VV-3–1-14 (nový) má povědomí o práci architekta, urbanisty, designéra, grafika a některých postupech, které využívají