Pedagogické (obecné) studijní programy
- Andragogika
- Arteterapie
- Didaktika primárního přírodovědného vzdělávání
- Environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání
- Filozofie uměleckého projevu
- Management vzdělávání
- Pedagogika volného času
- Pedagogika‐sociální práce
- Pedagogika‐veřejná správa
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy
- Formulář D pro předmět Stavební kultura pro obecně pedagogické studijní programy: Příloha 7
- Příloha č. 7 (Obecné pedagogické obory)
D – Charakteristika studijního předmětu Název studijního předmětu Stavební kultura Typ předmětu Povinně volitelný Doporuč. ročník/semestr 3–4; ZS/LS Rozsah studij. předmětu 2P hod./týden 2 kreditů 2 Jiný způsob vyjádření
rozsahuwww.stavebnikultura.cz
(mj. příklady metodických lekcí, slovník pojmů)Způsob zakončení Klasifikovaný zápočet/zkouška Forma
výukyPřednášky, exkurze Další požadavky
na studentaOdevzdání a prezentace semestrální práce, alternativně kolektivní semestrální práce podporující synergické zpracování více témat vztahující se k jedné politice. Vyučující Odborný asistent, docent/profesor. Hostující přednášky odborníků z praxe. Stručná anotace předmětu Předmět seznamuje studenty obecných pedagogických oborů s vybranými tématy, které jsou do problematiky stavební kultury zahrnovány. Cílem předmětu je seznámit studenty se základními atributy souvisejících kreativních disciplín s ambicí zvýšit jejich kompetence alespoň výstupy z těchto oborů kriticky interpretovat, dále pak rozšířit jejich znalosti o oblasti stavební kultury, se kterými se při dosavadním studiu nesetkali, identifikovat oborové přesahy a problematiku stavební kultury zahrnout do širšího oborového kontextu. Sylabus 1) Stavební kultura ve společnosti — dějiny, vnímání, význam. Interdisciplinární přesahy. 2) Veřejný prostor, veřejný zájem, participace.
3) Barva, světlo. Prostor, tvar, kompozice.
4) Typologie staveb. Terminologie.
5) Vybrané kapitoly z dějin architektury.
6) Architektura 19. a 20. století.
7) Architektura 21. století.
8) Interpretace architektury a urbanismu, čtení města.
9) Městská infrastruktura.
10) Bydlení. Historie bydlení, ekonomické, politické, sociální aspekty.
11) Vybrané kapitoly z dějin designu
12) Typografie
13) Kulturní dědictví. Lidová architektura.
14) Udržitelná výstavba. Environmentální aspekty stavební kultury.
15) Praktické otázky stavební kultury.
Pozn.: Předmět Stavební kultura pro obecné pedagogické obory cílí především na budoucí pedagogy prvního stupně základních a učitele mateřských škol. Ty by měl motivovat k zařazení témat to výuky v rámci environmentální výchovy (na I. stupni ZŠ Náš svět) a zvýšit jejich kompetence při kvalifikovaném popisování, hledání souvislostí apod. v místě a okolí školy. Současně absolvování předmětu posílí kreativní kompetence pedagogů.
Informace ke kombinované nebo distanční formě Rozsah konzultací (soustředění) 5 x 2 hodiny hodin za týden Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly Zpracování semestrální práce (esej) v rozsahu 5 normostran s tématem metodického uchopení výuky některého z témat stavební kultury nebo prezentace s vlastními fotografiemi v rozsahu 50 snímků, alternativně 5 minutového audiovizuálního dokumentu (audiovizuální prezentace má za cíl prezentaci tématu pro participaci). Absolvování zápočtového testu z vybrané terminologie. Hodnocení bude akcentovat původnost práce, formální náležitosti, schopnost prezentovat téma vybrané cílové skupině.
Každý student by měl zpracovávat vlastí, individuálně zadané téma.
Studijní literatura a studijní pomůcky Aktuální literatura aktualizována na www.StavebniKultura.cz po dobu udržitelnosti projektu.