Implementace
Část řešitelského týmu na VŠ přípravě odborníků participuje a to i jako garanti jednotlivých oborů či předmětů. S ohledem na tuto zkušenost a po konzultaci na III. kontrolním dni bude tato problematika řešena zpracováním podkladů pro akreditační komisi tak, aby bylo možné v rámci odborných kapacit na jednotlivých VŠ akreditovat předmět Stavební kultura ve variantách pro vydefinované skupiny VŠ studijních programů, obvykle jako povinně volitelný či nepovinný.
Připravené podklady byly předmětem diseminačních aktivit (konference, publikace, odborné PR). Forma jejich zpracování (vyplývající jak z praxe zpracovatelů, tak ze závěrů kontrolních dní na MMR) by měla být dostatečně motivující k použití v akademické praxi. Realizace v praxi závisí na jednotlivých VŠ, motivační nástroje jsou součástí komunikačního plánu.
Podklady byly předloženy také Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze, Provozně ekonomické fakultě Mendelovy univerzity v Brně, Fakultě stavební Vysokého učení technického v Brně, Fakultě stavební ČVUT v Praze, Pedagogické fakultě Univerzity Hradec králové, Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Výsledky projektu byly uplatněny při akreditaci předmětu Smart Cities and Regions na Masarykově ústavu vyšších studií ČVUT v Praze. Ke dni odevzdání závěrečné zprávy projektu se návrh předmětu Stavební kultura promítl do příprav mezioborového navazujícího studijního programu Řízení a plánování sídel a regionů, který bude realizován na Českém vysokém učení technickém v Praze a Průmyslové dědictví (Masarykův ústav vyšších studií).
Současně se neprokázala potřeba zavádět úprava studijních plánů pro střední odborné školy stavební, protože studijní plány těchto škol zahrnují výuku architektury v poměrně dostatečném rozsahu, často s ambicí připravit absolventy ke studiu studijních oborů s tímto zaměřením.
Formuláře D umístěné na portálu StavebniKultura.cz budou v rámci udržitelnosti projektu modifikovány podle vývoje formálních a věcných parametrů akreditačního procesu a také podle zpětné vazby z jednotlivých škol.
Každá ze skupin studijních oborů vyžaduje jiný obsah předmětu Stavební kultura, reflektuje jinou míru a zaměření odborné přípravy a rozdílné využití poznatků v praxi i dalším studiu. V některých případech, nikoli však častých, se obsah předmětu může překrývat i napříč těmito skupinami. Také lze teoreticky do jednoho studijního oboru zahrnout předmět Stavební kultura jinak zaměřený. Toto rozhodnutí je vždy na garantovi studijního oboru, prezentace výsledků projektu to umožňuje.
Obsah předmětu je koncipován jako komplementární k obsahu studijnímu programu a kompatibilní k profilu absolventa.
Tyto podklady budou po dobu udržitelnosti projektu průběžně aktualizovány (s ohledem na dynamický vývoj v nabídce studijních programů, změnu Zákona o vysokých školách, aktuálnost dílčích problematik, nové informační zdroje, další aktivity spojené s tématem projektu realizované jinými institucemi apod.) na internetové platformě StavebniKultura.cz, která je i součástí komunikační strategie projektu (TB030MMR003) Výzkum vhodných nástrojů ke zvyšování stavební kultury.
Ekonomicko‐manažerské studijní programy
Environmentální studijní programy
Geografické studijní programy
Historické studijní programy
Humanitní studijní programy
Pedagogické (obecné) studijní programy
Pedagogické (vázané na konkrétní aprobace) studijní programy
Tvůrčí technické studijní programy
Technické studijní programy
Tvůrčí umělecké studijní programy
Uměnovědné studijní programy
Výstupy projektu
Formálním výstupem této části projektu budou podklady ve formátu, který je předkládán Akreditační komisi, tedy tzv. formuláře D v cca 15 modifikacích pro identifikované skupiny studijních programů.
Rozsah popisu (aktualizovaného na www. stavebnikultura.cz) bude následující:
- Obecné zdůvodnění zařazení předmětu do studijního programu.
- Doporučený rozsah a zařazení do časového plánu.
- Profil absolventa předmětu (popis získaných kompetencí).
- Vstupní požadavky na studenta.
- Anotace předmětu v rozsahu požadovaném Akreditační komisí.
- Sylabus, obsah jednotlivých lekcí/bloků.
- Metodická doporučení k organizaci a formě výuky v denní, kombinované či distanční formě.
- Doporučená kvalifikace vyučujícího s ohledem na charakter studijního programu.
- Návaznost na další předměty.
- Doporučená studijní literatura a informační zdroje.
- Doporučené studijní pomůcky.
- Doporučení pro uzavření předmětu (s tím, že na komunikační platformě by byly koncentrovány i výstupy např. semestrálních prací).
- Návrhy okruhů ke zkouškám, testu, závěrečným pracím.
- Doporučení na spolupracující instituce.
- Aktualizovaný přehled pedagogů.
- Návrhy témat závěrečných prací.
- Později archív závěrečných prací.
+ derivát z výše uvedeného ve formátu akreditačního formuláře D — charakteristika
studijního předmětu (pro každou skupinu studií a dle stupně studia).
Toto řešení, tedy umístění a průběžná aktualizace výsledků ve virtuálním prostoru, je maximálně komfortní pro reálné příjemce výsledku projektu (v tomto případě vysoké školy), umožňuje flexibilní dílčí změny, aktualizaci i reagovat na oponenturu odborné veřejnosti.
Databáze oborů
V rámci udržitelnosti projektu bude na portálu StavebniKultura.cz vytvořena databáze studijních oborů (s ohledem na stav akreditací nyní neukotvená) a k těmto oborům bude možné vyhledat dle jeho parametrů příslušnou variantu.
Parametry pro databázové zpracování oborů na komunikační platformě:
Parametry oborů na www.stavebnikultura.cz vhodných pro zařazení Stavební kultury: |
> Název studijního oboru
> Forma studia (denní, komb., distanční/externí) > Stupeň studia (Bc., Mgr., Ph.D., jiné) > Kategorie (vyplývající z projektu) > Škola |
Zařazení studijních oborů
Jednotlivé studijní obory jsou zařazeny do skupin, pro které bylo možné navrhnout společnou variantu povinně volitelného či volitelného předmětu Stavební kultura. V příloze jsou pak zpracované formuláře D nutné pro akreditace předmětu.
Závěr
Průřezová implementace témat stavební kultury do odborné přípravy na vysokých školách je postavena na komplementárním doplňování témat k profilovým předmětům s cílem dosáhnout širšího přehledu a uvědomění si mezioborových přesahů.
Implementace návrhů závisí na nejen na zpracování návrhu a úspěšném fungování integrované informační a diskusní platformy, ale také na personální kapacitě jednotlivých univerzit.
Rozhovory s pedagogy SOŠ (střední průmyslové školy stavební) ukázaly, že na těchto školách je situace výrazně lepší. Tyto školy motivují své studenty mimo jiné tím, že jim vytváří předpoklady pro případné přijetí ke studiu oboru architektura a stavitelství (či obdobným), zajišťují proto výuku architektury, často externisty z praxe a problematika stavební kultury je tak vyučována v dostatečném rozsahu a provázaně na ostatní technické disciplíny. Na tomto typu škol proto úpravy RVP nenavrhujeme.