DVPP pedagogů MŠ
Další vzdělávání pedagogů mateřských škol v oblasti stavební kultury využívá Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV), které dává poměrně široké mantinely pro tvorbu Školských vzdělávacích plánů MŠ, kam lze předmětná témata zařadit především do vzdělávacích oblastí Dítě a svět a částečně Dítě a společnost. Zvýšení kompetencí pedagogů v oblasti stavební kultury v rámci DVPP tento proces usnadní.
Cíl vzdělávacího programu, kvalifikační efekt
Obsahové zaměření kurzu je koncipováno v souladu s hlavními cíli, které jsou orientovány na vybrané aktuální okruhy z oblasti stavební kultury s tím, že kurz je součástí širšího projektu Výzkum vhodných nástrojů ke zvyšování stavební kultury, který zahrnuje návrhy vzdělávání v celém vzdělávacím spektru.
Obecné cíle se zaměřují především na motivaci učitelů MŠ k implementaci témat stavební kultury do ŠVP, resp. průřezově do realizovaných vzdělávacích oblastí. Specifické cíle se pak zaměřují na zvýšení znalostí pedagogů z konkrétních oblastí stavební kultury, které nezískaly v předchozím studiu či jiné profesní přípravě.
Obsahem programu bude zejména hledání originálních možností zpřístupňování stavební kultury nejmladším dětem. Absolvent si také rozšíří své stávající dovednosti a znalosti z oblasti výtvarné výchovy v okruzích, které souvisí se stavební kulturou. Měli by být seznámeni s aktuálními pedagogickými a osvětovými aktivitami v oblasti stavební kultury pro děti, možnostmi využití dostupných her, stavebnic, audiovizuálních pořadů, literatury atd.
Po absolvování kurzu by absolvent měl získat kompetenci k tomu, aby žáky předškolního uvedl do tématu stavební kultury v souvislostech, které jsou jim již známé či se s nimi v každodenním životě mohou setkávat při výuce, hře, při kontaktu s každodenní realitou.
PV v kontextu programů EVVO nebo v rámci vzdělávací oblasti Dítě a svět
Výuková témata
- Tvar, barva, světlo, prostor v kontextu okolního prostředí.
Geometrická a fyzikální podstata těchto jevů a pojmů jako podklad pro prezentaci těchto témat žákům MŠ při pozorování, užívání a popisování okolního prostředí. - Promítací metody, modelování.
Základy geometrie umožňující reprodukci či návrh prostředí ze strany pedagoga pro potřeby vzdělávacího procesu. - Interpretace architektury.
Metodický rámec popisu fyzického prostředí okolo nás s akcentem na základní terminologii, kontext a některé (historické, technologické) aspekty výstavby vnímané žáky MŠ. - Místo, dům, člověk.
Seznámení se s metodikami a příklady dobré praxe umožňujícími vysvětlit dětem fungování domu v interakci s přírodou, podstatu různých materiálů použitých při výstavbě a uvažování o procesu návrhu domu. Architektura v příbezích, které známe. - Základní typologie budov
Terminologie umožňující pojmenovávat některé stavební prvky a celky i aspekty fungování budov (vytápění, chlazení). - Bydlení
Psychologické a sociologické, případně ekonomické aspekty bydlení – znalosti usnadňující diskusi o tom, co je kvalita života a jak je či není možné bydlet, stejně jako o interkulturních rozdílech rezidenční výstavby. - Veřejný prostor
Sdílení města a jeho veřejných prostranství jako základní princip užívání sídel. Interakce architektura – životní prostředí, zelená infrastruktura. - Paměť místa
Historie výstavby v okolí MŠ či míst, kde se žáci pohybují. - Informační zdroje, institucionální podpora
Seznámení s dostupnými informačními zdroji k tématu a možnostmi jejich využití, dostupnými akcemi, upozornění na instituce či odborníky vhodné pro spolupráci, odbornými institucemi apod.
Kodifikace DVVP MŠ pro akreditaci MŠMT
- Název vzdělávacího programu:
Stavební kultura v MŠ - Forma vzdělávacího programu:
Prezenční studium doplněné e‐learningem (v rámci udržitelnosti projektu prostřednictvím portálu stavebnikultura.cz) - Hodinová dotace:
Realizace vzdělávacího programu proběhne formou seminářů s dotací 16 hodin. - Cílová skupina
Vzdělávací program je určen pro pedagogické pracovníky (MŠ) - Podrobný přehled témat výuky (obsah)
Obsahem vzdělávacího programu jsou obecné poznatky o stavební kultuře s akcentem na uplatnění těchto poznatků při realizaci RVP - Materiální a technické zabezpečení
Zpětný projektor, běžné kancelářské a výtvarné potřeby, počítač, případně stavebnice. - Předpokládané náklady na realizaci kurzu
3000 Kč/účastníka (bez ubytování a stravy) - Způsob vyhodnocení a zakončení akce
Evaluační dotazníky, evidence účasti, zpracování praktické části (úloh) projektu.
Vydání osvědčení o absolvování.