Člověk a společnost
Ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost navrhujeme doplnit cílové zaměření vzdělávací
oblasti o následující klíčové kompetence:
- osvojování si participačních nástrojů
- reflexe genia loci prostředí na různých úrovních
- vnímání historických souvislostí tvorby fyzického prostředí
Ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost považujeme za dotčené následující vzdělávací obory:
— Občanský a společenskovědní základ
— Dějepis
— Člověk a svět práce
Ve vzdělávacím oboru Občanský a společenskovědní základ navrhujeme doplnit učivo o
témata:
Občan ve státě
— Ideologie – znaky, funkce a formální aspekty prezentace, přehled vybraných ideologií
Občan a právo
— Funkce vybraných institucí veřejné správy
Mezinárodní vztah, globální svět
— proces globalizace – příčiny, projevy, důsledky; globální problémy; projevy globalizace
na fyzickém, člověkem vytvářeném, prostředí
Ve vzdělávacím oboru Občanský a společenskovědní základ navrhujeme doplnit tyto
doporučené a očekávané vzdělávací výstupy:
Člověk ve společnosti
— posoudí úlohu sociálních změn v individuálním i společenském vývoji, rozlišuje změny
konstruktivní a destruktivní, najde provazby mezi prostředím a socioekonomickými
aspekty
Občan ve státě
— vyloží principy fungování, plánování, financování a správy veřejných služeb
Občan a právo
— je si vědom vlivu různých úrovní správy na veřejný prostor
Mezinárodní vztah, globální svět
— zná klíčové dokumenty EU ovlivňující kvalitu života
Ve vzdělávacím oboru Dějepis navrhujeme doplnit učivo o témata
Starověk
— kulturní dědictví starověku
Středověk
— Zakládání sídel ve středověku a typické znaky jejich struktury
Počátky novověku
— Architektonické styly, provazby mezi vizuálním uměním, užitým uměním
Osvícenství, revoluce a idea svobody, modernizace společnosti
— Interakce technologie, stavební kultury
Ve vzdělávacím oboru Dějepis navrhujeme doplnit tyto doporučené a očekávané vzdělávací
výstupy:
Starověk
— Identifikuje klíčové atributy kulturního dědictví starověku včetně užitého umění
Středověk
— Popíše vznik a historické okolnosti sídel na území ČR a v okolním světě
Počátky novověku
— Popíše fyzické znaky kulturního dědictví regionů s různými atributy rozvoje
Osvícenství, revoluce a idea svobody, modernizace společnosti
— Zhodnotí vliv modernizace na stavební kulturu, kvalitu života a udržitelnost prostředí
Moderní doba II
— Porovná a vysvětlí způsob života a chování v nedemokratických společnostech a v demokraciích, popíše různý přístup ke kvalitě života a determinanty, které determinují člověkem vytváření prostředí