Uměnovědné studijní programy
- Dějiny umění
- Dějiny umění a památková péče
- Dějiny umění se zaměřením na památkovou péči a technické památky
- Dějiny výtvarného umění
- Elektronická kultura a sémiotika
- Estetika
- Estetika a kulturní studia
- Kulturní antropologie
- Kulturní antropologie a umění
- Kulturní dějiny
- Kulturní historie
- Kulturní studia
- Kurátorská studia
- Mediální studia
- Mediální studia a žurnalistika
- Ochrana hmotných památek
- Ochrana kulturního dědictví
- Teorie a dějiny umění
- Teorie a dějiny vědy a techniky
- Uměnovědná studia
- Základy humanitní vzdělanosti — estetika
- Formulář D pro předmět Stavební kultura pro tvůrčí umělecké studijní programy:
Příloha 11
- Příloha č. 11 (Uměnovědné studijní programy)
D – Charakteristika studijního předmětu Název studijního předmětu Stavební kultura Typ předmětu Povinně volitelný Doporuč. ročník/semestr 3–4; ZS/LS Rozsah studij. předmětu 2P hod./týden 2 kreditů 2 Jiný způsob vyjádření
rozsahuwww.stavebnikultura.cz
(mj. příklady témat semestrálních prací a případové studie)Způsob zakončení Klasifikovaný zápočet/zkouška Forma
výukyPřednášky, exkurze Další požadavky
na studentaOdevzdání a prezentace semestrální práce, alternativně kolektivní semestrální práce podporující synergické zpracování více témat vztahující se k jedné politice. Vyučující Odborný asistent, docent/profesor. Hostující přednášky odborníků z praxe. Stručná anotace předmětu Předmět seznamuje studenty Ekonomicko‐manažerské studijní oborů formou přednášek a konzultací ke zpracovávaným semestrálním pracím a jejich prezentací s problematikou stavební kultury v kontextu ekonomicky, sociálně a environmentálně udržitelného rozvoje.
Seznamuje studenty s pojmy, které z dosavadního studia neznají, s významem kvality prostředí jako determinantu konkurenceschopnosti. Učí je vnímat hodnotu — estetickou, environmentální i ekonomickou — veřejného prostoru i jednotlivých staveb. Seznamuje studenty se základy prostorového plánování, začleňováním staveb do území, otázkami kvality veřejných prostranství a veřejného prostoru obecně, problematikou energetické náročnosti staveb, jejich životnosti, vlivu na životní prostředí, kvalitu života, konkurenceschopnost, pojmem externalit apod. a to především prizmatem jejich budoucího uplatnění v managementu veřejné správy či korporátní sféře. Identifikuje evropský kontext problematiky i interdisciplinární přesahy disciplíny mj. pro strategické plánování. Seznamuje studenty s konceptem Smart cities a vysvětluje důležitost znalostního rámce Stavební kultury pro občanskou společnost a participaci.Sylabus 1) Oborové přesahy stavební kultury. Aktuální tendence. Výzkum. 2) Architektonický koncept, interpretace a kritika architektury.
3) Architektonická typologie a tvarosloví.
4) Architektonické konstrukce. Typologie, příklady, historický vývoj.
5) Architektura 21. století.
6) Interiér ve 20. a 21. století. Kultura bydlení.
7) Psychologické a sociologické aspekty v architektuře a urbanismu.
8) Design prostředí. Ekonomické, sociální, politické a environmentální aspekty designu.
9) Barva, světlo, prostor, tvar, kompozice. Sémantické aspekty designu a tvarování.
10) Vybrané kapitoly z teorie a metodologie designu, vizuální kultury a typografie.
11) Kontext — dům, místo, město.
12) Tvorba a ochrana kulturního dědictví. Historické konstrukce a konverze budov.
13) Urbanistická kompozice a struktura sídel, veřejný a soukromý prostor, environmentální prvky, tvorba urbánního a krajinného prostředí.
14) Krajinářská a zahradní architektura, zelená infrastruktura.
15) Výtvarné dílo v architektuře.
Informace ke kombinované nebo distanční formě Rozsah konzultací (soustředění) 5 x 2 hodiny hodin za týden Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly Zpracování semestrální práce (esej) v rozsahu 5 normostran nebo prezentace s vlastními fotografiemi v rozsahu 50 snímků, alternativně 5 minutového audiovizuálního dokumentu. Absolvování zápočtového testu z vybrané terminologie. Prezentace by měla dokumentovat např. stav veřejného prostoru. Audiovizuální prezentace má za cíl prezentaci tématu pro participaci. Hodnocení bude akcentovat původnost práce, formální náležitosti, schopnost vnímat aktuální oborový diskurs. Každý student by měl zpracovávat vlastí, individuálně zadané téma.
Studijní literatura a studijní pomůcky Aktuální literatura aktualizována na www.StavebniKultura.cz po dobu udržitelnosti projektu. Spolupracující instituce:
CzechDesign.cz
Návrhy doktorského studijního programu Stavební kultura
Návrh kompletního doktorského studijního programu Stavební kultura vyplynul v průběhu zpracování výzkumného projektu Výzkum vhodných nástrojů ke zvyšování stavební kultury.
Pro jeho realizaci v podobě, v jaké je navržen, považujeme za vhodné především vysokoškolská pracoviště orientovaná na společenskovědní disciplíny, po dílčích úpravách pak i např. umělecké fakulty či fakulty architektury a stavební.
Formát zpracování návrhu — struktura, rozsah, obsah — doktorského studijního programu Stavební kultura je takový, aby ho bylo možné co nejsnáze předložit Akreditačnímu úřadu ČR. Neobsahuje však přirozeně tzv. formuláře G, které popisují personální zabezpečení oboru, které je závislé na personálních a výzkumných kapacitách konkrétního akademického pracoviště.
Současně je doplněn o rámcový popis programu uplatnitelný při předkládání projektu do Operačního programu Věda, výzkum, vzdělávání 2014 — 2020, ze kterého je možné vznik nových oborů, obvykle jako součást projektových žádostí celouniverzitních, předkládat. Tyto podklady jsou dostupné v rámci obsahu komunikační platformy www.stavebnikultura.cz.
Popis oboru je na www.stavebnikultura.cz.