Pedagogické (vázané na konkrétní aprobace) studijní programy
- Humanitní studia se zaměřením na vzdělávání
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy
- Pedagogika předškolního věku
- Předškolní pedagogika
- Řízení volnočasových aktivit
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (jednooborové
- Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání
- Technická výchova se zaměřením na vzdělávání
- Teorie výtvarné pedagogiky a výtvarné tvorby)
- Teorie výtvarné výchovy
- Učitelství dějepisu
- Učitelství estetiky
- Učitelství geografie
- Učitelství občanské výchovy
- Učitelství společenských věd
- itelství výtvarné výchovy
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní umělecké školy
- Učitelství základů společenských věd
- Formulář D pro předmět Stavební kultura pro humanitní studijní programy: Příloha 6
- Příloha č. 6 (Pedagogické, na konkrétní aprobace vázané, obory)
D – Charakteristika studijního předmětu Název studijního předmětu Stavební kultura Typ předmětu Povinně volitelný Doporuč. ročník/semestr 3–4; ZS/LS Rozsah studij. předmětu 2P hod./týden 2 kreditů 2 Jiný způsob vyjádření
rozsahuwww.stavebnikultura.cz
(mj. příklady témat semestrálních prací a případové studie)Způsob zakončení Klasifikovaný zápočet/zkouška Forma
výukyPřednášky,
cvičení, exkurzeDalší požadavky
na studentaOdevzdání a prezentace semestrální práce prezentující kreativní metodický postup interpretace vybraného tématu z oblasti stavební kultury. Vyučující Odborný asistent, docent/profesor. Hostující přednášky odborníků z praxe. Stručná anotace předmětu Předmět seznamuje studenty pedagogických oborů s vybranými tématy stavební kultury. Sylabus 1) Interdisciplinární přesahy stavební kultury. 2) Barva, světlo, prostor, tvar, kompozice, struktury.
3) Vybrané kapitoly z teorie a metodologie architektury.
4) Vybrané kapitoly z teorie a metodologie designu, vizuální komunikace a typografie. Grafický design, design interaktivních rozhraní.
5) Architektonické slohy a styly.
6) Typologie staveb a sídelních struktur. Terminologie z oblasti stavební kultury.
7) Udržitelná výstavba, sociální koheze, bydlení.
8) Environmentální aspekty stavební kultury. Zelená infrastruktura. Vztah stavební kultury a ochrany klimatu.
9) Dějiny starověké a středověké architektury
10) Dějiny novověké architektury a bytové kultury.
11) Historické aspekty vzniku sídel, jejich struktury, konkurenceschopnosti, udržitelnosti. Proměny role vybraných sídel v čase.
12) Architektura a design 20. století
13) Architektura a design 21. století
14) Vybrané kapitoly z prostorového plánování. Využití a interpretace dat.
15) Ekonomika sídel, realitní trh. Administrativní a ekonomické nástroje, externality, dotace. Veřejný zájem a participace.
Pozn.: U studentů vybraných aprobací je možné postavit tento předmět ve formátu pro studenty historických, environmentálních či geografických studijních oborů. Primárním účelem tohoto předmětu pro budoucí pedagogy je umožnit jim přirozené zahrnutí témat do výuky jiných předmětů, případně zvýšit jejich kompetence pro popis širšího kontextu prostředí, ve kterém se se žáky pohybují. Skladba témat reflektuje i skutečnost, že významná část absolventů těchto studijních oborů nalézá uplatnění mimo vzdělávací sektor, např. ve veřejné správě, kde může širší pohled v tomto oboru uplatit.
Informace ke kombinované nebo distanční formě Rozsah konzultací (soustředění) 5 x 2 hodiny hodin za týden Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly Zpracování semestrální práce (esej) v rozsahu 10 normostran, alternativně 5 minutového audiovizuálního dokumentu. Absolvování zápočtového testu z vybrané terminologie. Hodnocení bude akcentovat původnost práce, formální náležitosti, schopnost vnímat aktuální oborový diskurs. Každý student by měl zpracovávat vlastní, individuálně zadané téma (příklady na www.stavebnikultura.cz. Studijní literatura a studijní pomůcky Aktuální literatura aktualizována na www.StavebniKultura.cz po dobu udržitelnosti projektu.