Ostatní průřezová témata
Úprava průřezových témat základního vzdělávání
Průřezová témata reprezentují v RVP ZV okruhy aktuálních problémů současného světa a stávají se významnou a nedílnou součástí základního vzdělávání, vytvářejí příležitosti pro individuální uplatnění žáků i pro jejich vzájemnou spolupráci a pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot.
Průřezová témata obsahují silný výchovný aspekt a napomáhají osobnostnímu a charakterovému rozvoji těchto žáků, vytvářejí prostor pro utváření jejich postojů a hodnotového systému. Proto bude i při výuce těchto žáků kladen důraz především na kultivaci jejich postojů a hodnotových orientací. Nároky kladené na utváření vědomostí a dovedností těchto žáků budou vždy plně respektovat jejich individuální možnosti.
Tematické okruhy průřezových témat procházejí napříč vzdělávacími oblastmi a umožňují propojení vzdělávacích obsahů oborů. Tím přispívají ke komplexnosti vzdělávání žáků a pozitivně ovlivňují proces utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Žáci dostávají možnost utvářet si integrovaný pohled na danou problematiku a uplatňovat širší spektrum dovedností. Tento přístup umožňuje holistický přístup k problematice stavební kultury.
Rozsah a způsob realizace průřezových témat stanovuje ŠVP. Průřezová témata je možné využít jako integrativní součást vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu nebo v podobě samostatných předmětů, projektů, seminářů, kurzů apod. To v oblasti stavební kultury umožňuje zapojení dalších institucí, rodičů a externích odborníků.
Propojené průřezových témat se vzdělávacím obsahem konkrétních vyučovacích předmětů je navrženo právě také návrhy úprav těchto předmětů.
K implementaci témat stavební kultury byla identifikována tato průřezová témata:
- Výchova demokratického občana
- Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
- Environmentální výchova
- Mediální výchova
Výchova demokratického občana
Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka
Úprava obsahu:
- Formy participace občanů v politickém životě – volební systémy a demokratické volby a politika (parlamentní, krajské a komunální volby); obec jako základní jednotka samosprávy státu; společenské organizace a hnutí.
- (doplněno) Formy participace na plánování a správě sídel, užívání jejich zdrojů a veřejného prostoru. Formulace veřejného zájmu, identifikace externalit a rizik interakce člověk – společnost – příroda – technologie.
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka
Úprava obsahu:
- Objevujeme Evropu a svět – naše vlast a Evropa; evropské krajiny; Evropa a svět; mezinárodní setkávání; státní a evropské symboly; Den Evropy; život Evropanů a styl života v evropských rodinách; životní styl a vzdělávání mladých Evropanů (doplněno) Kulturní dědictví a jeho atributy v evropských regionech. Vztah k veřejnému prostoru a bydlení v Evropě. Krajinný a kulturní ráz evropských regionů. Přesahy evropské kultury do Evropského prostoru.