Člověk a společnost
Rozšíření závazného obsahu učiva vzdělávací oblasti
Vzdělávací oblast Člověk a společnost v základním vzdělávání vybavuje žáka znalostmi a dovednostmi potřebnými pro jeho aktivní zapojení do života demokratické společnosti. V oblasti stavební kultury jde především o schopnost zapojení se do participativních aktivit na místní úrovní týkajících se plánování fyzického prostředí a rozhodování o jeho využití. K tomu je nutné poznání o dějinných, sociálních a kulturně historických aspektech života lidí v jejich rozmanitosti, proměnlivosti a ve vzájemných souvislostech. Tato vzdělávací oblast přispívá také k rozvoji finanční gramotnosti a k osvojení pravidel chování při běžných i rizikových situacích a při mimořádných událostech, významná část těchto životních situacích pak souvisí s problematikou bydlení.
Vzdělávací oblast Člověk a společnost navazuje přímo na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět a zahrnuje vzdělávací obory Dějepis a Výchova k občanství s přesahem do jiných vzdělávacích oblastí a mají přímou vazbu zejména na společenskovědní část vzdělávacího oboru Zeměpis, který je v zájmu zachování jeho celistvosti umístěn ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda.
Vzdělávací obor Dějepis přináší základní poznatky o konání člověka v minulosti a projevy stavební kultury jsou o těchto počinech nejviditelnějším svědectvím a prostředkem uchování kontinuity historické paměti. Důraz je kladen především na dějiny 19. a 20. století, kde leží kořeny většiny současných společenských jevů a kdy byl také z významné části zformován dnes užívaný a dochovaný fyzický, stavební kulturou determinovaný, prostor okolo nás. Vzdělávací obor Výchova k občanství se zaměřuje na vytváření kvalit, které souvisejí s orientací žáků v sociální realitě a s jejich začleňováním do různých společenských vztahů a vazeb. Mj. přibližuje žákům úkoly důležitých politických institucí a orgánů a ukazuje možné způsoby zapojení jednotlivců do občanského života. Tato kompetence je klíčová právě při participaci na plánování sídel.
Problematiku stavební kultury navrhujeme v dané vzdělávací oblasti zahrnout do těchto tematických okruhů:
- Dějepis
- Výchova k občanství.
Cílové zaměření vzdělávací oblasti Člověk a společnost by mělo být rozšířeno o následující cílové kompetence:
- odhalování historických a společenských kořenů fyzického, lidskou činností formovaného, prostoru, ve kterém se žáci pohybují,
- vytvoření povědomí o kultuře bydlení, jeho rozmanitosti, kvalitě a sociální struktuře v jednotlivých historických etapách,
- k zajištění orientace v problematice ekonomických nástrojů spjatých se zajišťováním bydlení,
- v uplatňování vhodných nástrojů negociace a participace při rozhodování o tvorbě a využití prostředí, ve kterém se pohybují a to s přihlédnutím k aspektům sociálním, vč. genderových, ekonomickým, paradigmatu udržitelnosti a ochrany i rozšiřování kulturního dědictví.
Očekávané výstupy vzdělávací oblasti Člověk a společnost doporučujeme rozšířit o vzdělávací obsah v jednotlivých tematických okruzích následovně:
Dějepis
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
- D-9–3-05p (nový) dokáže rámcově popsat parametry kvality života a bydlení napříč společenským spektrem
Křesťaňská a středověká Evropa
- D-9–4-05 (upravený) ilustruje postavení jednotlivých vrstev středověké společnosti, uvede příklady románské a gotické kultury a dokáže rámcově popsat urbanistickou strukturu tehdejších sídel,
- D-9–4-06 (nový) dokáže popsat okolnosti a některé prostorové parametry zakládání a dalšího rozvoje sídel,
Objevy a dobývání. Počátky nové doby.
- D-9–5-07 (upravený) rozpozná základní znaky jednotlivých kulturních a stavebních stylů a uvede jejich představitele a příklady významných kulturních památek a společensko‐historický kontext jejich vzniku, rámcově dokáže popsat atributy užitého umění té doby
- D-9–5-08p (upravený) dokáže rámcově popsat parametry kvality života a bydlení napříč společenským spektrem
Modernizace společnosti
- D-9–6-06 (upravený) vysvětlí rozdílné tempo modernizace a prohloubení nerovnoměrnosti vývoje jednotlivých částí Evropy a světa včetně důsledků ke kterým tato nerovnoměrnost vedla a v na strukturu sídel a charakter výstavby, charakterizuje soupeření mezi velmocemi a vymezí význam kolonií
- rozpozná základní znaky jednotlivých kulturních a stavebních stylů a uvede jejich představitele a příklady významných kulturních památek, rámcově dokáže typologicky zařadit kulturní dědictví a pojmenovat změny v měnící se urbanistické struktuře sídel
Moderní doba
- D-9–7-06p (nový) zná významné příklady kulturního dědictví a stavební kultury i infrastrukturních projektů moderní doby, rozpozná základní znaky jednotlivých kulturních a stavebních stylů, dokáže popsat paradigma moderní architektury, orientuje se v typologii sídelních struktur a zná příklady a mezníky užitého umění (designu) moderní doby
Rozdělený a integrující se svět
- D-9–8-05 (nový) Dokáže popsat dopady rozdílného vývoje v Evropě a ve světě na stavební kulturu a užité umění (design)
- D-9–8-06p (nový) zná významné příklady poválečného kulturního dědictví, stavební kultury a infrastrukturních projektů moderní doby,
Výchova k občanství
Člověk ve společnosti
- VO-9–1-03p (upravený) chápe pojem externalit, dokáže rámcově identifikovat dopady poškozování prostředí, ve kterém se pohybuje, přistupuje kriticky k projevům vandalismu,
- VO-9–1-10 (upravený) posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních úkolů a dosahování některých cílů, včetně těch, které mají dopady na fyzické prostředí, v rodině, ve škole, v obci a zná základní metody a příklady participace
Člověk stát a hospodářství
- VO-9–3-04p (upravený) uvede příklady služeb, které banky nabízejí občanům, dokáže porovnat podmínky finančních nástrojů používaných k zajištění bydlení a rámcově popsat determinanty ovlivňující hodnotu nemovitosti a lokality
- VO-9–3-09 (nový) chápe pojem ekonomické udržitelnosti a sociální soudružnosti
Člověk stát a právo
- VO-9–4-07 (upravený) provádí jednoduché právní úkony a chápe jejich důsledky, uvede příklady některých smluv upravujících občanskoprávní vztahy – osobní přeprava, koupě, oprava či pronájem věci, koupě či pronájem bytu