DVPP pedagogů II. stupně ZŠ a SŠ
Další vzdělávání pedagogů druhého stupně základních škol a pedagogů středních škol v oblasti stavební kultury využívá Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) a Rámcového vzdělávacího programu pro střední vzdělávání, které umožňuje témata stavební kultury zařadit především do více předmětů a vzdělávacích oblastí tak, jak je popsáno v návrzích úprav RVP ZV a SV.
DVPP v tomto případě rozšiřuje jejich odbornou kvalifikaci v rámci získaných aprobací pro výuku vybraných předmětů. Rozšíření kompetencí pedagogů v oblasti stavební kultury v rámci DVPP se proto týká průřezových témat stavební kultury.
Cíl vzdělávacího programu
Obsahové zaměření kurzu je koncipováno v souladu s hlavními cíli, které jsou orientovány na vybrané aktuální okruhy z oblasti stavební kultury s tím, že kurz je součástí širšího projektu Výzkum vhodných nástrojů ke zvyšování stavební kultury, který zahrnuje návrhy vzdělávání v celém vzdělávacím spektru.
Obecné cíle se zaměřují především na motivaci učitelů ZŠ a SŠ k implementaci témat stavební kultury do ŠVP, resp. průřezově do vybraných vzdělávacích oblastí. Specifické cíle se pak zaměřují na zvýšení znalostí pedagogů z konkrétních oblastí stavební kultury, které získali v předchozím studiu či jiné profesní přípravě.
Absolventi kurzu budou seznámeni se současným odborným diskursem v oblasti architektury, designu, fungování měst z pohledu jejich tvůrců a uživatelů tak, aby tyto znalosti mohli využít při pedagogické práci s dětmi staršího školního věku.
Měli by především získat kompetenci k identifikaci sektorových interdisciplinárních přesahů.
Výuková témata
- Architektura 20. a 21. století
Úvod do dějin architektury. Politické aspekty rozdílného vývoje architektury po II. sv. válce v různých politických a ekonomických systémech. Kontext bytové kultury a užitého a volného umění. - Udržitelnost a odolnost sídel. Smart cities.
Pojem ekonomické, sociální a environmentální udržitelnosti a odolnosti. Nástroje udržitelnosti. Koncept chytrých měst. Energetika, doprava, ICT. - Úvod do územního plánování
Seznámení se s teoriemi a tendencemi v územním plánování. Morfologie sídel, struktura sídel a její historický vývoj. - Úvod do prostorového plánování sídel a regionů. Získávání a zpracovávání prostorových dat.
Práce s daty při plánování města. Plánování infrastruktury. - Interpretace architektury a jejích historických, ekonomických, technických, sociálních a environmentálních aspektů.
Metodický a věcný rámec popisu fyzického prostředí – výstavby a sídelních struktur — okolo nás s akcentem na odbornou terminologii, kontext a některé historické, ekonomické, technické, sociální a environmentální aspekty. - Místo, dům, člověk.
Základní přehled o technologiích a determinantech výstavby, TZB a fungování domu. Seznámení se s metodikami a příklady dobré praxe umožňujícími vysvětlit dětem fungování domu v interakci s přírodou, podstatu různých materiálů použitých při výstavbě a uvažování o procesu návrhu domu. - Typologie architektury
Terminologie umožňující pojmenovávat některé stavební prvky a celky i TZB. Seznámení s historickými kategoriemi (slohy a styly) a přístupy k navrhování (forma/obsah) a typologií obytných, veřejných, hospodářských a infrastrukturních staveb. - Bydlení
Osvojení si psychologických a sociologických, stejně jako ekonomických (s provazbou na finanční gramotnost) a environmentálních (úspory energie) aspektů bydlení, indikátorů kvality života, politik bydlení a institucionálních přístupů k němu a interkulturních rozdílech rezidenční výstavby. - Veřejná prostranství, zelená infrastruktura.
Interakce architektura – životní prostředí, zelená infrastruktura a její typologie. Ochrana klimatu, město. Sdílení města a jeho veřejných prostranství jako základní princip užívání sídel. - Městské inženýrství
Dopravní, environmentální, technická infrastruktura. Metodologie plánování a regulace dopravy, kvantifikace externalit, nové technologie. Prostupnost a dostupnost města. Nové trendy v odpadovém hospodářství, recyklační ekonomika. - Informační zdroje, institucionální podpora
Seznámení s dostupnými informačními zdroji k tématu a možnostmi jejich využití, dostupnými akcemi, upozornění na instituce či odborníky vhodné pro spolupráci, odbornými institucemi apod. - Legislativní rámec výstavby
Stavební zákon, stavební předpisy, environmentální legislativa, EIA.
Kodifikace DVVP ZŠ a SŠ pro akreditaci MŠMT
- Název vzdělávacího programu:
Stavební kultura pro II. stupeň ZŠ a SŠ - Forma vzdělávacího programu:
Prezenční studium doplněné e‐learningem (v rámci udržitelnosti projektu prostřednictvím portálu stavebnikultura.cz) - Hodinová dotace:
Realizace vzdělávacího programu proběhne formou seminářů s dotací 16 hodin. - Cílová skupina
Vzdělávací program je určen pro pedagogické pracovníky (II. stupeň ZŠ a SŠ) - Podrobný přehled témat výuky (obsah)
Obsahem vzdělávacího programu jsou obecné poznatky o stavební kultuře s akcentem na uplatnění těchto poznatků při realizaci RVP PV v kontextu příslušných vzdělávacích oblastí. - Materiální a technické zabezpečení
Zpětný projektor, běžné kancelářské potřeby, počítač. - Předpokládané náklady na realizaci kurzu
4000 Kč/účastníka (bez ubytování a stravy) - Způsob vyhodnocení a zakončení akce
Evaluační dotazníky, evidence účasti, zpracování praktické části (úloh) projektu.
Vydání osvědčení o absolvování.Příklady dobré praxe (metodické listy, informační zdroje apod.) budou umisťovány po dobu udržitelnosti projektu na portál www.stavebnikultura.cz